Saudi Arabia — Dissidents and the Media

TABLE OF CONTENTS
L INTRODUCTION ..oooveeeeoiecneinse s ees oo oo 2
2. AN OVERVIEW OF THE MEDIA OWNED BY SAUDI ARABIA ... 2
3. MEANS OF CONTROL ...t eeeeeeee oo 4
Bribery and THI€AtS . .............viecuceiereciiiieeseseeee oo 5
Domestic Targets of the Saudi Regime ...............oovovveeooererooorooooooooo 6
INEINEt FIECAON.c.voviviviiieicoiocior e oo 7
Saudi Influence over Foreign Media ............ourvvveoeeoeemroroooeoeoooooooo 8
BZYD et 9
TTAQ oo 9
GUIE COUNTIES w..ovvvivvcicr e 10
The Western media........oo.ooviieineceeceeee oo 11
Satellite JAMMING ..o 11
Punishing through AdVertising.............oereevvceeroeoroneecoreeeooesooooooo 11
Editing out Sensitive BVENIS .........vevveereeeeieooeeeeseceoeeseereoeooeeoooooooooooo 13
4. ATTACKING AL JAZEERA ....oovvvooooveoreeeoseeeeoseee oo 14
Another kind of POImography ............oo..ooevovevereereoresseoeeeooooooooooooooo 14
POISONOUS [ALAS 1vvvv.vvviooeeeeric e 17
ACCUSAIONS OF DECEI.....vvvveecreeaiaeni e 17
Al Jazeera and GANGIENE .........covorvvervvvnereeeeosesses oo 18
Birdbrain Dreams ...........coccoverueeeeiveroioecosecoseos oo 19
PUbLic WRITNES .....o.o..veoiceciie oo 20
Messing in Saudi Internal Affairs...........ccoovvcooeveeeoocoomeeooooo 21
Al Hayat Defends Saudi Arabia ............oooo.oovcveomeoomeeooo 22
Shutting Al Jazeera down “for 00d” .......ovooooeveeverrccooooo 23
5. AL ARABIYA — A COUNTERWEIGHT TO AL JAZEERA oo 24
6. USING THE MEDIA FOR OTHER PURPOSES ..o 25
7. THE BBC ARABIC FIASCO ... 25
8. STRIVING FOR RELIGIOUS HEGEMONY oo 28
9. AL JAZEERA, CFI AND THE ARABSAT CONTROVERSY .ooooooooo 28
10. ARAB STATES BROADCASTING UNION ....oovvommmemoooo 29
11 DIPLOMATIC ACTION ..o 30
12. THE BRITISH AEROSPACE AFFAIR .....ooooovoovoomomeoooo 30
13. THE KINGDOM vs. MOHAMMED HASSANEIN HEIKAL oo 31
14. SAUDI ATTITUDES TOWARDS DISSIDENTS w.ooooovooooooooooooo 34
URFAIE THALS 1ot 34
Kidnapping Dissidents............occverrivvneiooeeereeeeeeeeeeeoeooooooooooo 34
I5. DR.SATAD AL-FAGIH. ..o.oovivveriiomnseee oo 45
Blacklisting Dr al-Fagih .......coocieeimmoreeeeeeeceeeeeoeeoeeeeeooooooooooo 47
16. OTHER DISSIDENTS .....ccmtvrimiurmmeresnosenecveseoeeoseeeos oo 48
Other Blacklisted DiSSIAENtS .......veoeeeoeeiececoeeoe oo 50
17. DISSIDENT POLITICAL RHETORIC ... 50



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

1. INTRODUCTION

The traditional role of the media in Saudi Arabia is serving the government, which in
practice means buffing the ruler’s ego. Newspapers and television broadcasts
typically dwell on what the King is doing that day. Tedious national occasions are
celebrated at length and much airtime is given over to the shaking of hands, kissing of
babies and cutting of ribbons. Until the beginning of this century the Saudi media still
followed in spirit at least a decree laid down in 1865 by the Sultan of the Ottoman

Empire that required journalists "report on the precious health of the sultan."

There is very little media freedom inside Saudi Arabia. All news is tightly controlled
by the Al-Saud family and the Higher Media Council, chaired by interior minister
Prince Nayef. Self-censorship is pervasive. Foreign-owned daily papers can be
established only by royal decree and their managers must be approved by the
government, Even'the slightest criticism of the authorities, their policies or of other

Arab countries can cost journalists their job.

It 1s widely believed in the Arab world that Saudi Arabia tries to pacify viewers with
entertainment so they do not ask questions about politics. While in the 1950s and
1960s Gamal Abdel-Nasser wanted you fi-shari‘ (on the streets) it is said the Al Saud

want you fi-sala (in the living room).

Saudi-owned networks — such as MBC, Orbit and ART - are among the most popular
in the Arab world. They broadcast mainly Arab and Western entertainment - dramas,
quiz shows, comedies and films. The Saudi-owned media appears moderate, liberal
and apolitically Islamic, challenging Islamists while promoting a Saudi domestic
agenda. Politically Saudi-owned media is pro-Washington and her Arab allies, while

opposing al-Qa‘ida, Hizbullah and Iran.
2. AN OVERVIEW OF THE MEDIA OWNED BY SAUDI ARABIA

Prior to the early 1990s the Saudi media empire was largely confined to newspaper

ownership. When satellite technology arrived, newspapers became virtually obsolete



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

and the Saudis lead the race to dominate Arab new media technology. From the start

of the nineties, Saudi Arabia has built up a vast media empire.

One of the Saudi responses to the Gulf crisis was launching the Middle East
Broadcasting Corporation (MBC). In 1991 MBC was established in London as a
private television enterprise, backed by the then Saudi king’s brother-in-law, Sheikh
Waleed Bin Ibrahim Al Brahim. The channel broadcast news and current affairs
programming and became a popular family channel while strictly avoiding anything

that might infringe on the interests of the Saudi government.

In 2002, the network moved operations 1o Dubai’s Media City and moved its
production houses to Beirut. Today the MBC Group has six entertainment television

channels, two radio channels, and since 2003, the 24-hour news channel al-Arabiya.

MBC’s shareholder list has never been revealed, but it is likely that the Saudi royal
family retains a significant stake in the network, led by chairman and CEQ Sheikh
Waleed, MBC is so closely linked to the Saudi King it is sometimes said the initials

stand for ‘My Broadcasting Station’.

In 1993 the Arab Radio and Television Network (ART) was founded by Saudi
businessman Saleh Abdullah Kamel, broadcasting entertainment, music and sport. In
1994 a cousin of the Saudi King set up Orbit entertainment TV network, a subsidiary
of the Saudi Arabian Mawarid Group. Then based in Rome, Orbit Communications
Corporation broadcast BBC Arabic Television news from 1994 until 1996, when it

was abruptly pulled off air. The Orbit pay-per view network is now based in Bahrain.

In 1994 ART’s Saleh Abdullah Kamel bought 49% of the Cayman Islands-registered
satellite channel Fada’iyya Al Lubnaniyya (the Lebanese Satellite Channel, LBC
International), the pan-Arab version of the Lebancse Broadcasting Corporation (LBC)
TV channel. In 2000 Saleh Abdullah Kamel sold his shares to Saudi Prince Al-Walid
Bin Talal.

Prince Al-Walid is the biggest media mogul in the Middle East. Besides his stake in
LBCI, through his Kingdom Holding Companies be controls the region’s largest



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

music label (Rotana Records), six music TV channels (Rotana Clip, Rotana Music,
Rotana Gulf, Rotana Cinema, Rotana Tarab, Rotana Zaman) and has a stake in
Lebanese newspapers 4n Nahar and Ad Diyar. Last year the Prince announced that
Rotana would merge with LBCI, although the two institutions will remain financially
independent. Prince Al-Walid is the third largest shareholder in Murdoch’s News
Corp. with 5.46% of voting shares.

Prince Khaled bin Sultan, currently the Assistant Minister of Defense for Military
Affairs, is a shareholder in LBC and the owner of both the pan-Arab daily newspaper
Al Hayat and the London based magazine Al-Wasat.

Prince Ahmad, son of Riyadh governor Prince Salman, controls 4! Hayat’s London-
based competitor Asharg al-Awsat, a publicly traded company in the Saudi stock

market. The prince also controls its sister publication, Al-Majallah.

Domestic Saudi media include newspapers Al Watan, Al Riyadh, Okaz, Al Jazirah,
Arab News and the Saudi Gazette. There are also four Saudi national TV networks,

state-run national radio and the state-run Saudi Press Agency.
3. MEANS OF CONTROL

The Saudi government tries to control the flow of information in the Arab world to
assure positive coverage of Saudi politics and society, and to respond to perceived
threats to the leadership’s legitimacy and stability. Criticism of Saudi domestic and
foreign policy is filtered out and topics such as the Saudi royal family, friendly
foreign governments, the Saudi Shiite minority, corruption, major foreign policy

positions, religious issues and oil revenue allocations all remain strictly taboo.

In November 2006 King Abdullah issued a circular prohibiting government
employees from "opposing the policies of the state ... by participating in any

discussion through media channels or through domestic or foreign communications".

Saudi government control over the media has a negative effect on journalistic ethics,

investigative reporting and balanced coverage, and it prevents the dissemination of



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

important information to the Arab public. Independent political reporting is almost

absent from the Saudi press.

Within the Kingdom newspaper editors-in-chief all have to be government approved,
a process that takes place behind closed doors under the rule of Interior Minister
Prince Nayef bin Abdel Aziz. Chief editors are invariably government loyalists who
hold the job for many years and who will not jeopardize their privileged positions by
challenging authority. In practice, though not legally, newspapers require the financial

or political backing of a member of the royal family.

The pro-government editor of A/-Riyadh newspaper heads the Saudi Journalists’
Association, formed in 2003 with government approval. When Saudi Jjournalists have
been suspended in the past for no good reason, the Association did nothing. Without a
trace of irony the Association’s directors, made up of the kingdom’s leading editors,
told the Committee to Protect Journalists in 2006 that they have never had to deal
with a single complaint. Most rank-and-file Saudi journalists have little idea of the

Association’s agenda.
Bribery and Threats

Prior to the Gulf War the Saudi regime competed against other Arab governments for
control of the media. Many Arab and foreign journalists were on the Riyadh payrolil
with orders to produce positive articles and commentaries about the Kingdom while
countering articles that ran against the Saudi agenda. The Saudis either bribed or
threatened editors and producers who ran negative reports about Saudi Arabia. Since
1991 Saudi Arabia has adopted a new tactic — simply to buy up the Arab media

outright — but its coercive tactics have continued 1o the present day.

The Saudi secret police or mubahith monitor press coverage and keep tabs on writers
in every major city. Over the past decade dozens of editors, journalists, writers,
academics and critics have been suspended, fired, placed in detention, questioned by
security authorities, banned from travel or from appearing in the Saudi press, either on
the order of the government or at the instigation of religious leaders or pro-regime

editors or managers.



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Bans range in duration from a few days to indefinite periods. Typically they are
imposed by a single fax or phone call from the Ministry of Information or the Interior

Ministry. Often bans originate with a single powerful political or religious figure.

An investigation by the Commiitee to Protect Journalists on Saudi Arabia in May

2006 found that:

1) Government officials dismiss editors, suspend or blacklist dissident writers, order
news blackouts on controversial topics, and admonish independent columnists to deter

criticism or appease religious authorities,

2) The religious establishment lobbies against certain kinds of coverage of social,

cultural and religious affairs.

3) Government-approved editors prevent controversial news from emerging. Critical

voices are systematically silenced.
Targeting Saudi Journalists inside the Kingdom

Recent examples of Saudi intervention in the media include journalist Fawaz Turki, of
the government daily Arab News, dismissed in April for writing about the atrocities
perpetrated by Indonesia during its 1975-99 occupation of East Timor. He had

previously been warned for criticising Egyptian President Hosni Mubarak in print,

Journalist Kinan ben Abdallah al-Ghamidi was fired from the government daily Al
Watan in November 2006. He had already been forced to resign as the paper’s editor

in 2002 after reporting that US troops were using Saudi military bases.

Twenty-two people pardoned by the King in August 2005 after receiving lengthy
prison sentences for their writings, are still subject to travel bans. Saudi theologian

Hassan Malaki has been permanently blacklisted for questioning Wahhabism.



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

In February 2006 Batal al-Qaws the editor-in-chief of Shams magazine, was fired for
violating sacred religious strictures after he reproduced one of the controversial
cartoons of the Prophet Muhammad that caused outrage across the Muslim world afier
appearing in the Danish daily Jvilands-Posten. Shams magazine, which is owned in
part by Prince Turki bin Khaled, decided to run the cartoons only after the country’s
highest religious authority Sheikh Abdel Aziz al-Sheikh declared it permissible.
Information Ministry censors had cleared the issue for distribution but three weeks

later the government moved to halt publication of the paper and the editor was fired.

In April 2007 Saudi police in Hail detained journalist Rabah al-Quwai’ for 13 days for
writing about religious extremism. He was compelled to sign a statement saying that
he had denigrated Islamic beliefs and that he was not a true Muslim. If he had not
signed, al-Quwai’ said he would have faced a charge of renouncing Islam, punishable

by death in Saudi Arabia.
Internet Freedom

Nearly 400,000 Web pages are blocked in the kingdom because of their “immoral”
content. The Internet is filtered to fight "terrorism, fraud, pornography, defamation”
and "violation of religious values". Unlike in some Arab countries, censorship in the
Kingdom is not dressed up as a “technical problem”: censored websites are clearly
indicated and the kingdom regulates the spread of news and information online

officially and legally.

In March 2007 responsibility for filtering the Net passed from the Internet Service
Unit in the department of science and techniques of King Abdul Aziz University to a

specialised government commission.

In 2008 Saudi authorities stepped up their already highly sophisticated means of
Internet control further. In February Saudi Arabia set up a special commission to take
an inventory of its Internet network and improve its security and reliability. Every
provider or distributor of computer software is answerable if they fail to respect the
law, so a cyber-café manager can be jailed for an article posted on his premises. Saudi

Arabia is on the Reporters Without Borders’ list of “Internet enemies”.



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

The Saudis also protect other Arab states. A Syrian organisation critical of the Syrian
regime had its website on the Saudi network closed in January 2008. The general
news site al-hora (http://al-hora.com/) has also been inaccessible since 25 December
2007.

In 2005 Saudi censors tried to bar access to the country’s main blog-site blogger.com.
They gave up after a few days but still censure blogs they find objectionable, such as
“Saudi Eve,” the diary of a young woman who discusses her love life and criticises

government censorship, blacklisted by the government in June 2006.

In 2007 the government closed Ra’if al-Badawi’s website www.saliberal.com, which
addressed the practices of the religious police. In October 2007 the government closed
former political prisoner Ali al-Dumaini’s human rights and current affairs website

www.menbar-athewar.com.

Saudi Influence over Foreign Media

It has become taboo in many Arab countries to criticize Saudi Arabia. State media in
many Arab countries, including Egypt, avoids news that could offend the Saudi
regime while largely going along with Saudi media campaigns, for example currently

targeting Iranian influence in Iraq, Syria, Lebanon and the Palestinian territories.

According to Abdul Bari Atwan, editor of the independent London-based Arabic datly
Al-Quds al-Arabi the Saudi government has signed “media protocols” with the
ministries of information in several Arab countries that obligate them to censor news

that discusses internal Saudi politics or criticises Saudi state officials.

Saudi influence is particularly obvious in Lebanon, the recruiting pool for Arab
journalists. Lebanese journalists are wary of running stories that criticise Saudi Arabia

or the Gulf states for fear of jeopardizing their careers.

In January 2003 then Lebanese Prime Minister Rafiq Hariri, who had longstanding

ties with Saudi Arabia, ordered the Lebanese private television channel New



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Television (NTV) to stop satellite broadcasts just as it was about to transmit a debate
examining the effect of the U.S. invasion of Iraq on Saudi Arabia’s domestic political

situation. The debate looked likely to be harmful to the Kingdom’s reputation.

Egypt

In 1994 an Egyptian physician Dr. Mohamed Kamel Mohamed Khallfa was sentenced
to 200 lashes in Saudi Arabia after complaining that the principal of Saoud El Kabir
School in El Bekeereya, El Qasim, Saudi Arabia had sexually abused his son, a pupil
at the school. The doctor said the teacher had escorted the child to the school roof,
injected him with an anaesthetic and then sexually abused him. Egypt’s state-owned

newspapers avoided the story for fear of offending the kingdom.

The Egyptian Ministry of Information prohibited the Cairo-based English-language
weekly Middle East Times from publishing an interview with Saudi dissident

Muhammad Al Mas’ari in its Sept. 15-21 issue 2006.
Iraq

In January 2005 it was alleged in the high court in London that an Iraql media mogul
had secretly received millions of pounds from the Saudi regime. Documents lodged at
the court alleged that Saad Al-Bazzaz - the so-called Rupert Murdoch of Iraq — had
received the money to launch his newspaper Azzaman, the most widely read daily in
Iraq. Bank records were produced showing transfers totalling £2.5m from Riyad Bank
in Saudi Arabia to Azzaman's NatWest account in Ealing. Mr Bazzaz also controls

Iraq's first private satellite TV channel.

The papers emerged during a libel action in which Mr Bazzaz, a former exile in
London, was accused of running a sophisticated covert propaganda operation against
Qatar funded by Saudi Arabian intelligence. Mr Bazzaz's lawyers disputed the
provenance of some of the documents, which indicated that the money he received
had been covertly directed by senior officials in Saudi intelligence, run by the then

current ambassador in London, Prince Turki al-Faisal.



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

While accepting that the bank records were probably genuine, lawyers for Mr Bazzaz
said the question of who financed the paper and whether the Saudis had a covert hand
in its journalism were "peripheral” matters and a "pure irrelevance." They denied

Azzaman had conducted a campaign against Qatar.

The judge, Mr Justice Eady accepted that "running a propaganda campaign is, in
general terms, perfectly lawful ... but it is a form of activity distinguishable in kind
from independent and serious journalism”. He said one of the documents, if proved
true, would support the charge "that a propaganda campaign has been waged without

regard {o objective truth".

Prince Turki said in a statement through a solicitor's firm: "None of the Kingdom of
Saudi Arabia, the Saudi intelligence or any of the Saudi officials you mention have or

have had anything to do with the newspaper Azzaman."
Gulf Countries

Other counties in the Arabian Gulf are sensitive to Saudi Arabia’s media concerns and
also limit press freedom. Government censors in Saudi Arabia, Oman, Qatar, Kuwai,
and the UAE banned the distribution of Reader’s Digest magazine in July 2006

because of an article dealing with political instability in Saudi Arabia.

The Qatar-owned network Al Jazeera is a long time critic of the Saudi regime. In
January 2008 it was rumoured that following an agreement between the rulers of
Qatar and Saudi Arabia, Al Jazeera would no longer criticise Saudi Arabia. According
to the New York Times, Al Jazeera employees confirmed that Al Jazeera had agreed

upon request to water down criticism of the Kingdom.

"Orders were given not to tackle any Saudi issue without referring to the higher
management," the New York Times reported one unnamed Al Jazeera newsroom
employee as writing in an e-mail message. "All dissident voices disappeared from our

screens."

10



Saudi Arabia - Dissidents and the Media

"To improve their relations with Qatar, the Saudis wanted to silence Al Jazeera," the

employee wrote. "They got what they wanted.”

Western media

In the past Saudi Arabia has obstructed foreign news organisations by harassing
correspondents and obstructing visa requests. Saudi television companies also often

refuse to share footage or facilities.

Non-Arab journalists in particular are prevented from reporting about the Kingdom
and are typically permitted only limited access to sources, particularly for stories

relating directly to the state.
Satellite Jamming

One effective means of banning unwanted television signals the Saudis have allegedly
used in the past is by transmitting endless recitations of the Koran. The Koran, which
is recited 24 hours a day in Mecca, has an almost constant level of modulation and if
its average picture level, or APL is suitably high, it is ideal for jamming. The Saudis
have portable, air-conditioned, medium-wave transmitting stations which upon
receiving an unwanted signal, they can drive to the border to start broadcasting the

Koran on a loop.

However jamming a satellite signal is technically more difficult than jamming a
regular television signal and it is almost impossible to do this over a large area for any

practical duration. Success has at best been partial and brief,
Punishing through Advertising

Saudi Arabia is the dominant economic power and the largest potential market in the
Middle East region. Approximately one half to two-thirds of the regional advertising

budget is spent in Saudi Arabia.
To undermine the hated non-Saudi network Al Jazeera, advertising companies who

might be tempted to advertise have been coerced by the Saudi government into taking

their business elsewhere.

H



Saud: Arabia — Dissidents and the Media

When Al Jazeera started broadcasting in 1996 its advertising was managed by a Saudi
company called the al-Tuhama Advertising Company. In February 1999 al-Tuhama
cancelled its contract. Al Jazeera suspected this was because of pressure from the

Saudi authorities. The affair wound up in court.

‘“You have to understand how the economic situation in the Gulf operates,” Jihad
Ballout Al Jazeera’s PR manager told me. “Let me give you an example: a luxury car
dealership is controlled by one family in Saudi Arabia. Usually to be successful in
business in any Arab country you have to be close to the high echelons of power. No
one will get the dealership of any international brand if they are not close to the ruling
power. So the boss in Munich calls the dealership and says he wants to advertise on
Al Jazeera because they understand that Al Jazeera is the best vehicle for advertising.
The dealership goes back to Munich saying ‘Listen this is going to jeopardise a tender

that we have for 650 vehicles of motoreycles and cars for the police force.’

‘So the regional advertising budget — and Al Jazeera is deemed to be a regional
medium - is really controlled by regional merchants and dealerships and the most
powerful by far are the Saudis. For every two cars sold in Bahrain seventy may be
sold in Saudi. If I wanted to put it diplomatically 1 would say that powers that be in
the region have convinced major advertisers of the wisdom of not using Al Jazeera as

an advertising medium.’

Nor is this the only mechanism of control the Saudis have on the where the
advertising dollar goes. Technically satellite dishes are banned in the Kingdom. In
practice this ban is unenforced, but in the past the Saudi authorities have made it clear
to big-name advertisers that if they give custom to Al Jazeera, the ban could be
implemented which would deny those same advertisers access to the large Saudi

market in future permanently.
In August 2000 the Swedish telecom manufacturer Ericsson withdrew a multi-million

doliar advertising campaign on Al Jazeera shortly after it won a contract for a much

larger advertising campaign from a Saudi Telecommunications Company. Al

12



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Jazeera's marketing chief blamed Ericsson’s change of heart on the Saudi

government,

In February 2002 Forbes magazine reported that Al Jazeera was expected to lose as
much as a quarter of its current revenue due to Saudi government interference. "In the
Arab world, advertisers are more concerned with politics than ratings," al-Jazeera's

marketing director, Ali Kamal, was quoted as saying.

The Saudi advertising ban is one reason why despite its massive success Al Jazeera

has never made a profit.
Editing out Sensitive Events

Sometimes the Saudi regime uses state media to assure that there is no media
coverage at all about a particular incident. During the first Gulf War the Saudi press
notoriously failed to report Saddam Hussein’s invasion of Kuwait for several days.
Riyadh kept the Saudi population in the dark before realizing that most Saudis had

tuned into CNN to find out what was going on.

In the weeks before the run-up to the invasion of Iraq war two key meetings of Arab
leaders were not covered in the Saudi media since they portrayed the Saudi regime

poorly,

On the 1* March 2003 at an Arab league summit at Sharm el Sheikh, a quarrel broke
out between the Saudi Crown Prince Abdullzah and Libya’s Colonel Qadhafi, over the
American military presence in Kuwait. Qadhafi had made a speech criticising the
King of Saudi Arabia for permitting the American military to use his territory during
the first Gulf War. Now in the run up to this war Saudi Arabia, which was politically
opposed to the war, had under American pressure quietly closed a number of airports

near the Iraqi border to civilian aircraft so that they could be used by the US military.
“King Fahd told me that his country was threatened, and that he would co-operate

with the Devil to protect it," Qadhafi told the Arab league. Since the Saudi King has

the sacred Muslim duty of protecting the shrines at Mecca and Medina, this remark

13



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

was regarded as deeply offensive. “Saudi Arabia is 2 Muslim country and not an agent
of colonialism like you and others,” Saudi Crown Prince Abdullah, the de facto ruler
of Saudi Arabia, snapped back. He was referring to rumours that the Libyan leader

had been brought to power in 1969 with help from the CIA.

Then pointing and wagging his finger at Qadhafi, the prince let forth a torrent of
meaty Bedouin insults. “You! Who exactly brought you to power?’” he cried. “Don't
talk about matters that you fail to prove. Your lies are behind you, while your grave
lies in front of you" A bewildered-looking Qadhafi stammered, “By God, I don't
know how I am going to answer this man..." at which point the television feed
Egyptian television were using to transmit the summit around the world live was

abruptly cut off.

Four days later at a meeting of the heads of state and representatives from the
Organisation of the Islamic Conference (OIC) in Doha, in a five star hotel just down
the road from Coalition Central Command, a violent argument broke out between the
representatives from Iraq and Kuwait. Delegates were supposed to be finding a
unified position on the impending crisis in Iraq when the Kuwaiti official interrupted
the speech of the Iraqi second-in-command of irag's Revolutionary Command
Council, with the immortal line "Shut up you dog". The Iraqi delegate then shouted
back at the Kuwaiti calling him a "traitor". "Shut up you nunion, you [American)
agent, you monkey! You are addressing Iraqg," said the Iragi. Then a general fracas
broke out in which the ensuing comments became inaudible, but one Kuwaiti minister
could be seen shouting and waving the little Kuwaiti flag he had on his desk. Saudi
backed channels including Al Arabiya did not cover these blatant ruptures between

Arab countries.
4. ATTACKING AL JAZEERA

Another kind of Pornography

When Al Jazeera began broadeasting it quickly incurred the wrath of the Saudi regimé
and articles in the Saudi press criticising the network quickly followed. One article

entitled "Arabsat and another kind of Pornography", congratulated Arabsat on firing

14



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

CFl for transmitting ‘Club Prive au Portugal® [see section 9] and went on to suggest

that they should waste no time in firing Al Jazeera for the same reason.

Text of article by Dr Muhammad Bin Salman al-Ahmad entitled "Arabsat and another
kind of pornography” published in Riyadh by the Saudi newspaper ‘Al-Jazirah' on
13th March 1998.

The Arab Satellite Corporation (Arabsat) took a firm and strong stand towards
a French satellite television station that was transmitting via Arabsat. This
station transmitted a pornographic film that violates the simplest and most
basic Islamic values and principles and the norms and traditions prevailing in
the Middle East, the area to which the film was broadcast. Many weicomed
Arabsat's firm and unshakable stand when it barred this station from using

Arabsat again, and hailed its decision that was final and non-negotiable.

For one year now, the Arab world and the Muslim world have been exposed to
a certain satellite television station that belongs to an Arab country, rather a
Guif country, and that claims to be an Arabic channel that transmits from an
Arab country and that uses the Arabic language. [Reference is to the Qatari
Al-Jazeera satellite channel] On this station, Arab and Muslim speakers
meeting on Arab land and using Arabic are subjected to vicious and ferocious
attacks against their values, principles, and beliefs. In the name of freedom
and freedom of expression, in the name of free opinion and counter - opinion,
in the name of one direction and the opposite direction [reference to "The
Opposite Direction” talk show on Al-Jazeera], this station propagates opinions
that clash with all the principles and beliefs of all Arabs and Muslims. This
station hosts people who are not educated enough, experienced enough and
qualified enough to talk about topics that harm religion, ridicule dogma and

beliefs, and cast doubts on the religious tenets God Almighty gave to man.

Some of the programmes transmitted on this satellite channel talk about the
sacred divinity, whether it exists or does not exist, may God forgive us; they
talk about the holy Koran, whether it was created or revealed; they talk about

the principles of [slamic shari' ah, especially about the penalties for theft and

15



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

adultery, and whether these are appropriate to the spirit of the new age,

describing them sometimes as abhorrent and criminal,

How does a simple Muslim in the Arab world or in the Gulf region feel, and
how does any Muslim or Arab in the East or the West feel when he listens to
and watches a debate going on about values, beliefs and principles he had
taken for granted? How does this person feel when he hears principles he had
considered indisputable, beyond argument and above debate being discussed,
criticized, and objected to by people with little or no knowledge regarding
such matters? How can this channel allow itself and how do those in charge of
this channel allow themselves to attack and ridicule Islam? How do they allow
themselves to hold comparisons and contrasts between the word of God, the
Omniscient, from whom no harm or evil comes, and the word of man, who

was created by God?

How can we, for instance, compare the holy Koran with the declaration of
human rights? How can we allow ourselves to host an atheist who attacks
Islam and ridicules Islam in the name of free expression? What would the
effect of all this be on Arab and Muslim children? What impact would it have
on the young from both sexes in the Muslim nation? How would this affect

those who have limited education and knowledge?

If Arabsat deemed what the French station transmitted to be pornographic,
corrupt, immoral and violating the standards and the principles agreed upon
between it and the French station, what does it think about what this Arab
channel has transmitted and is transmitting? In other words, is the yardstick in
measuring the degree of pornography and corruption the picture alone, or is it
also the words and the debate and the assault on Islamic values and principles
and the ridiculing of God Almighty and His holy book and His injunctions? If
such things are not accompanied by pictures of sexual organs, would they be
permissible? Should not the station which transmits such programmes be

allowed to continue to do so?

16



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Poisonous Ideas

In December 1998 Al Jazeera upset the Saudi regime by running interviews or
speeches by several senior Iragi officials, including President Saddam Husayn, Vice-
President Taha Yasin Ramadan, Deputy Prime Minister Tarig Aziz and Foreign
Minister Muhammad Sa'id al-Sahhaf, On 5th January 1999 Al Jazeera broadcast, in
advance of Iraqi Satellite TV and other Iraqi media, Saddam Husayn's Army Day
speech in which he called on Arabs to overthrow their leaders if they were allied to

the United States.

An editorial in the Saudi newspaper A/-Jazirah commented:

"The dangers posed by this channel are far more serious than the dangers
posed by Western satellite channels. Simply speaking, the poisonous ideas that
are conveyed via the Western satellite channels are easy to handle because the
thought they are trying to convey is known to the viewer in advance.
However, when this poisonous thought is conveyed via an Arab satellite
channel, it becomes all the more dangerous because it is concealing itself
behind our culture and claiming to be speaking for the sake of the overall Arab

interest in general and the Arab Gulf region in particular.”

Accusations of Deceit

When Al Jazeera published a fax from Osama bin Laden shortly after 9-11, the
London-based Saudi-owned daily 4/-Sharg al-Awsat accused the network of foolishly
publishing a note that was clearly fabricated. The report on the inside pages tried to
cast doubt on Al Jazeera television's scoop claiming that the Al Jazeera television
correspondent in Islamabad had denied that Bin Laden issued a statement, and that
furthermore fax machines did not work in Afghanistan, and that it would be difficult

for Bin Laden to use fax machines.
In the spring of 2001, Al Qaeda sent a new video to Al Jazeera featuring bin Laden

and his lieutenant Ayman al-Zawahiri, as well as on a separate portion of the tape one

of the 9-11 hijackers reciting his "will." The Saudi press speculated that Al Jazeera

17



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

might even have fabricated some of the tape, or at least timed its release, deliberately

to make all Arabs look like terrorists to the detriment of the Palestinian cause.

Al Jazeera and Gangrene

In the summer of 2002 Al Jazeera’s relations with Saudi Arabia took another blow
when a Saudi dissident on the ever-controversial ‘The Opposite Direction’
programme denigrated the Saudi peace plan for Palestine and accused the Saudi King
of treachery. The host, Dr. Faisal Al Qasim let the comments pass without reprimand

and for a few weeks it looked like the Saudis might let the incident slip.

Then while touring the Gulf, in a deliberate snub to the Qataris the Saudi Foreign
Minister pointedly visited all the regional capitals except Doha. The Saudi press then
attacked Al Jazeera, citing it as one of the region’s biggest headaches. Following a
meeting between the Qatari and Israeli Foreign Ministers in Paris diplomatic relations

between Qatar and Saudi Arabia were nearly terminated.

The Saudi daily 47 Watan published a string of damning articles about Qatar and Al
Jazeera. Orne article entitled "Al-Jazeera Channel and Gangrene" vividly described

Saudi sentiments towards the channel.

"Gangrene is an illness that affect human beings especially those who are
suffering from diabetes. Gangrene starts at the body limbs when the victim is
infected with a wound in the finger, leg or hand. When this lethal disease
invades any organ of the human body, the cure is no doubt, amputation or
severance for fear that the disease may deteriorate and spread to other parts of
the body. The outcome is ineluctably death. The human body symbolizes here
the ‘Gulf Cooperation Council’ [GCC] and the gangrene is regrettably the
Qatari ‘Al Jazeera’ channel. This malicious gang that made up what is called
‘Al Jazeera’ is working intensively with all means and ways to destabilize
GCC countries, by producing artificial, scif-styled and malicious
programmes... In an attempt from our part to cure this gangrene and the
chronic headache caused by this channel to our Qatari brothers, we suggest a
remedy similar to the one used to cure gangrene, which is amputation or

severance prior to the spreading of the disease to other organs of the body."

18



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Birdbrain Dreams

Another article in the same paper entitled "Birdbrain Dreams” warned,

"Most often, when the 'small' try to confront the 'big' they become even
smaller and more divided and dwarfish. We tell those that the cure for the
complex of 'dwarfism' does not lie in playing in the courts of giants. The cure
lies in good and clean deeds and with a little bit of patience. The cure lies in
steering away from arrogance, recklessness and foolhardiness. We are
addressing these sincere and 'fraternal’ words to the 'genius' kid Sheikh Hamad
Bin-Jasim [the Chairman of Al Jazeera), the engineer of foreign policy and
apparently also the engineer of domestic policy in fraternal Qatar. He has
finally shown his true colours. He has finally stuck his tongue out and used it
against us just he had repeatedly used it in the past against Jordan, Bahrain and
Kuwait... As for the Americans, whom they accuse us of loving, all the doors
leading to Doha were opened to them. The Americans are now able to do
anything in Qatar with the blessing of the *prodigal’ minister and despite the

nose of all honest Qataris."

"One of the constants of the Qatari new foreign policy is to try and distinguish
itself in order to give the impression of being an important state at the
international level, given the important services provided by this country to the
new world order, which undoubtedly is led by the United States. This is where
the dilemma lies, as this objective can only be achieved if Qatar adopts a
policy of normalization and openness with the Zionist entity and coordinates
in a clear manner with the United States, despite the fact that such a policy

demands a high price..."

The article went on to accuse the Qataris of being like Saddam Hussein, who also
sought seeking to divide the Gulf countries from one another. The Saudi press then
tried to start a whispering campaign that Al Jazeera was shedding viewers because it

had become boring,

19



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

‘Limited faces and few personalities... Repeated and reiterated slogans and
issues... This is the current state of "Al-Jazeera” satellite channel lately. There
is nothing new in what the channel has been broadcasting for some time.
During this period, it lost many and many of its viewers who had seen a good
omen in the launch of this channel, as a distinguished media platform. But it
did not take long for its viewers to progressively desert it, since they started
finding out about the intentions and the objectives of this channel. Since those
who believe in the orientations of this channel are a minority - thank God - in
the Arab world, among them a limited number of our Saudi citizens - naturally
-, those in charge of "Al-Jazeera” have no aliernative but to rotate these faces
and names by hosting them in successive chat shows... The only thing that

changes is the female presenter.’

Al Watan's website went on to compare Al Jazeera’s talk shows to making orange

Juice. Each guest would be brought on squeezed, then discarded.

‘As for the "repeated reiterated" guest, he is hosted by "Faisal al-Qasim"
[presenter of the Opposite Direction] who teaches him the art of abuse and
insult at the headquarters of the channel in Doha. The guest then gets
promoted as he leaves the Gulf to meet "Ahmad Mansur" [another Al Jazeera
presenter] with all his transcendence, haughtiness and disdain to anything
coming from the Gulf, especially from Saudi Arabia. The "victimized" guest is
then led to the capital of fog - London - to be hosted by Sami Haddad, far from
all Arab world shackles and media fences, as they pretend..! This stage marks
the end of the entire "squeezing" operation. The orange is then thrown after it

has accomplished its mission. The operation to find another one starts then.’

Public Warnings

In June 1999 Al Jazeera broadcast an interview with Osama bin Laden. At that time,
having a copy of bin Laden speeches inside Saudi Arabia was punishable by six
months in prison. Up to this point the Saudi authorities had not been making life easy
for Al Jazeera: the network’s journalists were already banned from working in the

Kingdom, except when accompanying the Qatari Emir or covering the Hajj, which is

20



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

the annual Mustim pilgrimage to Mecca, but after Al Jazeera aired the bin Laden

programme the Saudis began to clamp down on Al Jazeera in any way they could.

The Saudi authorities issued public warnings, asking people to watch out for Al
Jazeera’s pernicious influence and the Saudi state press derided its pro-Baghdad bias.
Speaking about Al Jazcera, the Interior Minister, Prince Nayif Bin Abd al-Aziz al-
Sa'ud declared: "Saddam has started to make a breakthrough in the Gulf countries.
That channel is of a distinguished high quality product but it serves up poison on a
silver platter. We know that this channel is an offspring of the BBC and we know who
stands behind it. The only difference is the location and the financier." At the same
time the minister also criticized Yemen for granting a passport to prominent Saudi

dissident Muhammad al-Mas'ari.

Messing in Saudi Internal Affairs

An editorial published in May 1999 in the Saudi newspaper Al-Bilad' accused Al
Jazeera of "fabricating" news coverage and messing with the internal affairs of other

countries.

"The channel has become the only one in the Arab world where news is
fabricated." "There is a question mark about this channel. The feeling is that

its broadcasts interfere in the internal affairs of some countries.”

"We believe that Al-Jazeera should not touch on the internal affairs of others,
because this would prompt the viewer to doubt the credibility of its

programmes and debate."

"It makes the viewer suspect that the speakers on those programmes and
debates are hirelings because of the lies they often broadcast on the
programme More Than One Opinion. This programme distorts Arab and Gulf

reality."

Further, the newspaper said Al Jazeera "strays away from fact and credibility" and

claims the channel has a pro-Baghdad stance.

21



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

In the mosques Saudi Imams denounced Al Jazeera for corrupting Arab morals and
passed a "political fatwa" forbidding Saudis from appearing on the station's shows.
The one Saudi journalist who worked for Al Jazeera in Doha was put under pressure

to quit his job.

Saudi magazines were banned from speaking with or interviewing Al Jazeera staff, Al
Jazeera reporters were no longer even allowed to cover the Hajj and Watching satellite
television in coffee shops was forbidden. Although Al Jazeera was not expressly
mentioned in the coffee shop ban it was clear that it was the target because coffee
shops are where young men socialize in the Kingdom, especially when they are

watching the news.

Al Hayat Defends Saudi Arabia

On July 21 2002 Saudi Al Hayat newspaper published an article defending Saudi

Arabia against attacks on Al Jazeera.

“...Three weeks ago, Al-Jazeera's "Opposite Direction” programme discussed
Saudi Arabia's stand on the Palestinian issue, portraying this stand in a way
that contradicted the well-known historical facts. The programme unfairly

attacked Saudi Arabia's role in several discussions.”

“This attack could have been justified on the grounds that Al-Jazeera sought to
build its reputation by antagonizing Saudi Arabia and attacking its policy.
However, accusing Saudi Arabia of treachery and criticizing the late King
Abd-al-Aziz are more than just political excitement. This accusation and
criticism angered the entire Saudi people while Saudi Arabia cannot but

satisfy its people and put an end to this excess.”

“In the 1920s, King Abd-al-Aziz fought for the unity of the kingdom and it
was not in his interest to antagonize Britain for the sake of Palestine, but he
did just that. Moreover, the Saudi political regime's legitimacy was not based

on liberating Palestine.”

22



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

“Following the events of 11 September, Saudi Arabia came under the spotlight
while its reputation was tarnished, In view of this situation, it was not in Saudi
Arabia's best interest to stand by the Palestinians and confront the Zionist
lobby in the US political corridors, but it did so. Yet, Al-Jazeera attacked its
unifier [late King Abd-al-Aziz] and accused it of betraying the Palestinian

cause.”

Shutting Al Jazeera down “for good”

In August 2003 articles in the Kuwaiti and Saudi press appeared claiming evidence
had been uncovered proving that the US administration had decided to silence Al
Jazeera once and for all. A story circulated quoting an unnamed US Gulf-based
diplomat who claimed Congress had instructed President Bush to put "all possible

pressure” on the Qatari government to shut Al Jazeera down for good.

The story, which was published in Saudi Arabia’s state-run press, claimed that a
number of meetings had taken place over the summer of 2003 at the headquarters of
the Security Intelligence Committee of the House of Representatives attended by key
members of Congress, the Pentagon, the State Depariment, the FBI and the CIA.
During the meetings, which concerned "US-Qatari relations in light of the role Al-
Jazeera has played in inciting anti-US sentiment," the newspaper said representatives
discussed the problem of Al Jazeera’s flagrant promotion of terrorist groups,
including Al Qaeda. It was agreed that the network deliberately set out to harm
American interests both at home and abroad, especially in Iraq and Afghanistan and

that something had to be done.

The purpose of these meetings, the paper quoted the diplomat as saying, was to
establish how America could pressure the Qataris into cracking down on Al Jazeera,
to make the station change its editorial policy. Various possible sanctions were
postulated, including cutting off US economic support to Qatar, moving the Al Udeid
airbase elsewhere or annulling the fifty year US-Qatar defence treaty, leaving Qatar at
the mercy of its neighbours. On the second anniversary of September 11" the
American diplomat was quoted as saying, the council unanimously decided to advise

the President to instruct the Qataris to close down Al Jazeera altogether and if that

23



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

proved impossible, Al Jazeera should at least be forced to replace its current staff with

Journalists who were "moderate and neutral”.

This poorly substantiated story was almost certainly apocryphal. For a start, the
exciting sounding “Security Intelligence Committee of the House of Representatives,”
where the decision to shut down Al Jazeera was supposedly reached, does not actually
exist. Secondly, Qatar is massively wealthy and does not receive economic support
from America or from anyone else. Nevertheless the story was repeated and
distributed via email and in the press and shockwaves rocketed through the Arab

media and into Al Jazeera newsrooms.
5. AL ARABIYA ~ A COUNTERWEIGHT TO AL JAZEERA

With the rise of Al Jazeera at the end of the nineties, the Saudi near-monopoly on the
Arab media was threatened. After struggling with the troublesome Qatari network for
many years Saudi Arabia eventually resolved not exactly trying to join Al Jazeera, but
to try and provide something that looked like it. The all-news 24-hour satellite
channel Al Arabiya was launched by the MBC group in 2003 in the hope of luring
Arabs away from Al Jazeera’s siren call and so rendering Qatar politically
insignificant. The $200 million start-up fund came from a conglomerate of Saudi,

Lebanese and Kuwaiti businessmen.

At the launch Al Arabiya executives painted a picture of Al Jazeera’s talkshows as
‘childish’, while their channel it was implied, was somchow going to be more
‘mature’. These high-sounding claims turned out to be worthless. Within two months
Al Arabiya had shown itself to be more or less a carbon copy of Al Jazeera, with
talkshows just as divisive. Al Arabiya stopped saying that Al Jazeera was childish and
started saying that it was accurately reflecting the level of debate in the Arab world.
The influence of its Saudi backers was in evidence and Al Arabiya soon acquired a
reputation for only shyly tackling topics close to the heart of the Saudi regime, like

women’s rights and issues surrounding militant [slam.

Today Al Arabiya is displayed in Saudi embassies as Saudi Arabia’s official

mouthpiece. But reports that Al Jazeera is more popular still irk Saudi Arabia and

24



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

when a joint University of Maryland and Zogby International poll in October 2005
found that Al Jazeera was ahead with 65 percent of viewers, followed by a host of
Saudi-owned or Saudi-friendly channels, the Saudi daily Asharg al-Awsat attacked
the poll saying it misled respondents by listing Al Jazeera first in the formulation of
questions and using a small polling sample in Saudi Arabia. Qddly the Asharg al-
Awsat article still boasted that, “Al Arabiya came first in the poll as the most-watched

second choice channel”.
6. USING THE MEDIA FOR OTHER PURPOSES

In Saudi Arabia it is well-established government practice to gauge public opinion on
new issues by starting a debate in the newspapers. In the mid-seventies the Saudi
papers debated whether or not cinemas should be legal for three months, before the

King decided that those opposing cinemas were in the majority and banned them.
7. THE BBC ARABIC FIASCO

In the early nineties a cousin of the Saudi King decided to set up a satellite television
company called Orbit. To have access to Furopean technicians and talent and avoid
the kind of government interference that might arise if it was based in an Arab
country, the Prince decided to base Orbit’s operations in Rome. Besides the nineteen
television channels Orbit offered paying subscribers, it approached the BBC to supply

an Arabic version of the BBC World Service news.

For a long time the BBC World Service had been available in the Middle East in
English, but this was to be the first time that a television news channel of this sort had
been available in Arabic. Before agreeing to supply Orbit with their Arabic language
news channel, the BBC insisted the new channel would have the same values as the
rest of the BBC World Service. "If someone wants the BBC they have {0 take it as it
is. Culturally sensitive, yes; but journalism on bended knee, no" said a BBC
spokesman at the time. On 24 March 1994 the BBC and Orbit’s Saudi backers si gned
a 10-year agreement, which on paper at least, looked set to benefit both parties. But
there were suspicions that the cultural differences between the two would result in
disaster. The Arab press wrote off the whole project from the start, dubbing it "the
BBC's Petrodollar Channel™.

25



Saudi Arabia - Dissidents and the Media

Broadcast from the BBC studios in West London, the new Arabic BBC news service
rose incrementally from two hours at the start, to 24-hours each day by the end of
1994. It was not to be long before the relationship fell apart over the perennially
sticky issue of editorial control. There had been growing friction over what should be
broadcast, before a blistering row in 1996 proved cultural differences in this instance
to be insurmountable. Angry telephone conversations and board meetings revealed
that what had been meant by "cultural sensitivities" turned out to mean editing

anything with which the Saudi royalty disagreed.

The final controversy came in two halves and revolved around a Saudi dissident
called Professor Mohammed Al Mas’ari. Al Mas’ari was the head of the Committee
for Defense of Legitimate Rights, an influential Islamic organisation banned in Saudi
Arabia, based in Britain, which vehemently opposes the House of Saud. Since his
expulsion from the Kingdom, Al Mas’ari had campaigned relentlessly against the

Saudi Royal family, calling for strict Islamic rule instead.

In January 1996 Al Mas’ari debuted on Orbit’s BBC Arabic service, but halfway
through his interview a mysterious and timely blackout occurred, embarrassingly
ending the transmission. Although Orbit denied it, besides the BBC they were the
only ones who could have stopped the broadcast, by cutting the power from Orbit’s
central command in Rome. The BBC was furious, accusing Orbit of censoring their
broadcasts and breaking their agreement, which had granted the BBC complete
editorial control. The BBC were faced with the painful decision of pulling out of the
deal with Orbit or compromising their editorial independence. They settled on the
latter. The Saudis were furious too, that Al Mas’ari had been on Arab screens in the
first place and a storm erupted between the British and Saudi governments. The Saudi
Ministry of Information instructed hotels in the Kingdom not to broadcast any Orbit
channels at all and the Saudi ambassador insisted on Al Mas’ari’s immediate
deportation from Britain, thus ending his media campaign against the Kingdom. If
Britain refused, he warned, Saudi Arabia would terminate arms contracts worth
billions of pounds, putting thousands of jobs at risk. Shamefully, Prime Minister John
Major and Home Secretary Michael Howard acquiesced to the Saudis and agreed to

deport Al Mas’ari to the Caribbean island of Dominica but then to the deep

26



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

embarrassment of the British government Al Mas’ari successfully appealed against
the judgment in court. The British press condemned John Major for sacrificing Al

Mas’ari’s human rights on the altar of Saudi arms’ deals.

The second and final blow to the relationship came a few months later when a BBC
panorama programme entitled ‘Death of a Principle’ was highly critical of Saudi
Arabia’s human rights record. Aired uncut in Arabic on Orbit’s BBC service, the
programme revisited the Al Mas’ari affair and dynamited any chance of a
reconciliation. Showing pictures of a Saudi funeral, a sword-wielding executioner
decapitated a man and a Filipina living in Saudi Arabia testified in an interview to
having been flogged for going out with male friends. Although the actual moment of
decapitation was not shown, filming executions is illegal under Saudi law. "This
programme was a sneering and racist attack on Islamic law and culture,” said Orbit's
president. The BBC Arabic service transmission was abruptly switched off the night
of Saturday, 20 April 1996, eighteen months after it had begun. A week later it was
replaced with the Disney Channel.

At first the BBC thought that the show might go on, if only another rich but slightly
more liberal Arab sponsor could be located. After all the operation had been
conducted out of the BBC studios in London. But Orbit, it emerged, was determined
to obstruct any new BBC Arabic project and was formidably placed to do so. Orbit’s
Saudi financiers were so influential that they had a stranglehold on any potential
backer who ever wanted to do business in the Middle East ever again, After the recent
scandal, the British government was in no hurry to help the BBC get the channel back

up and running again either,

As if this panoply of obstacles was not enough, Orbit also owned all the computers
and technical equipment that the BBC Arabic service had been using. They had
supplied the lot at the start, on the understanding that this was somehow more tax
efficient and now they exercised their right to do absolutely nothing with it all, nor let
anyone else either. The purpose-built digital studio was left empty and unused on the
BBC’s premises, while executives spent a few fruitless weeks trying in vain to strike a

new deal.

27



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

The sudden closure of the BBC Arabic channel left about two hundred and fifty BBC-
trained Arab journalists, broadcasters and media administrators out of a job. Many of

them went on to become some of the most familiar faces on Al Jazeera.
8. STRIVING FOR RELIGIOUS HEGEMONY

Saudi Arabia sees itself as regional supervisor in the Gulf owed respect and deference
from the smaller Emirates. From the Saudi point of view important regional decisions
should not be embarked upon without consulting them first. On a personal level, the
House of Saud thinks of itself as grander than the other Arabian tribes, which the

other ruling families in the region strongly resent.

"There is a feeling that Saudi Arabia is an important state that has to have a presence
in the media and it must not leave to others what we see and read,” said Dawood al-
Shirian, Saudi Arabia manager of the Saudi-owned MBC television and radio network
1 an interview with Reuters in August 2007. "This (media influence) has played a
role in opening up the Arab world and revealing the falseness of some ideologies such

as Arab nationalism, the Left and political Islam."

The Kingdom uses its media to reinforce its image as the rightful Islamic leader of the
Arab world. Wahabi clerics serve the interests of the Saudi state by inferring religious
legitimacy on the King’s social policies, while attacking Saudi Arabia’s arch-rival Al
Jazeera’s loquacious tele-sheikh Sheikh Yusuf al-Qaradawi. Saudi clerics have often
condemned Qatar’s liberalization on religious grounds while Sheikh Qaradawi has

sprung to Qatar’s defence,
9. AL JAZEERA, CFI AND THE ARABSAT CONTROVERSY

In November 1996 Al Jazeera began broadcasting just six hours a day from just one
satellite, the Arabsat satellite. In January 1997 this was bumped up to eight hours,
then twelve hours daily. Arabsat, which stands for the Arab Satellite Corporation,
launched the satellite in 1985 and it is jointly owned by twenty-one Arab states. When
Al Jazeera first started broadcasting from it, the Arabsat satellite’s global ‘footprint’ -
the area on earth from where its signal could be received — was uniquely positioned

over the Middle East. Today there are plenty of other satellites whose footprints

28



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

overlap with this, but in those days Arabsat was the only one, so for a network to keep
transmitting, it was crucial that they remained on good terms with Arabsat’s

management in Riyadh.

The Arabsat satellite’s transponders were already booked up and so Al Jazeera had to
settle for a Ku-band transponder, which had a weak signal. What Al Jazeera wanted
was a C-band transponder, which generated a much stronger signal receivable with an
ordinary, small satellite dish. To get a decent picture on the screen from a weedy Ku
band signal you needed a very large satellite dish, six feet in diameter or bigger,

which most of Al Jazeera’s potential audience did not have.

The leaseholders of the coveted C-band transponder were a French television channel
called Canal France International or CFL. One Saturday afternoon in July 1997, about
4 o” clock, CFI were supposed to be broadcasting an educational programme for
children in the Middle East. Unfortunately for CFl a technical mix up at France
Télécom meant that thirty minutes of a hardcore pornographic film called ‘Club Prive
au Portugal’, destined for customers in the Pacific was beamed in its place.
Contemporary CFI broadcast data suggested that a possible 33 million people across
the Middle East could have been watching including plenty of school children
expecting more conventional educational programming. Predictably the Saudis, who
controlled the satellite, were furious. CFI had offended the most basic Islamic ideals
and there was to be no compromise. Despite protestations from French diplomats
Arabsat tore up the contract and expelled CFI from the Arabsat satellite, leaving the

coveted C-Band slot free. Al Jazeera took their place a few months later.
10. ARAB STATES BROADCASTING UNION

In December 1998 the Arab States Broadcasting Union or ASBU decided to expand
from being an organisation made up solely of state-run broadcasters, to include
private Arab radio and television broadcasting institutions. Saudi Arabia is an

influential member of ASBU.

All the private Arab radio and TV stations were invited to become members of

ASBU, except Al Jazeera, which was banned. The stated reason why, was because all

29



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

members needed to demonstrate a commitment to Arab media principles and show
respect to the Arab League Charter. Al Jazeera was not the only offender, one Qatari
newspaper noted cynically that some channels "which offer only nudity" had been
allowed to join, but only Al Jazeera had been singled out for special treatment. The

message was clear: if Al Jazeera wanted to be in the club it better start behaving,.

At the Arab summit in Cairo in 2002, Information Ministers from thirteen Arab
countries formulated plans fo combat what they viewed as Al Jazeera’s suspicious
policy of interviewing Israeli officials, as well as the channel’s other perceived
Zjonist tendencies. Resolutions in Cairo were drafted aimed at counteracting "Israeli
and US attempts to portray the Palestinian national struggle as unjustified terrorism."
The draft clearly had Al Jazeera in mind when it urged "Arab media not to allow

Israeli officials to address Arab public opinion in their attempt to justify aggression."
11. DIPLOMATIC ACTION

In July 2002 Saudi Arabia demanded an apology from Qatar over comments
broadcast by Al Jazeera which it said insulted the Saudi royal family. Qatar and Saudi
were in dispute after participants in a live Al-Jazeera debate criticized Crown Prince
Abdallah’s Middle East peace initiative and accused Saudi Arabia of betraying the
Palestinian cause. They were also critical of the kingdom's founder, King Abd-al-Aziz
Bin Al Sa'ud. In turn, Saudi commentators criticized Al-Jazeera for continuing contact
with Israeli officials and for giving Israclis a platform to voice their views. Some
Saudi newspapers went so far as to warn Qatar that Al-Jazeera could become a tool

serving anti-Arab interests,

By September 2002 the Saudis had become so irate with Al Jazeera they recalled the
Saudi ambassador from Qatar for consultations. No reason was given for the move,
which was announced in brief reports on 29 September by Saudi TV and the official
Saudi news agency SPA. It was the first time such a severe step had been taken

against a fellow Gulf Cooperation Council country.

12. THE BRITISH AEROSPACE AFFAIR

30



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

In June 2007 the Guardian newspaper broke a story about British Aerospace (BAE)
and the British Ministry of Defense paying out some $2 billion to Prince Bandar bin
Sultan of Saudi Arabia as a sweetener 10 secure a $40 billion arms deal for BAE

Systems back in 1985.

The was covered by non-Saudi owned Arab outlets, such as Al Jazeera, but not in the
Saudi media, including on Al Arabiya.

"It is an absolute taboo. No-one can open their mouth about it because the Saudis
control so much of the Arab media," the Guardian quoted Abdel-Bari Atwan, the

editor of the independent London-based a/-Quds al-Arabi as saying.

"If it is mentioned at all in a Saudi paper it will talk about a conspiracy, probably
attributed to Zionists, to weaken the kingdom," the Guardian quoted Dr Madawi al-

Rasheed, a political scientist at London University's King's College as saying.

Independent elements in the Arab press speculated that the emergence of new
information about al-Yamamah may be part of a western effort to undermine Crown
Prince Sultan, Prince Bandar's father, so that the next king would instead be the more

forward-looking Prince Salman.
13. THE KINGDOM vs. MOHAMMED HASSANEIN HEIKAL

The famous Mohammed Hassanein Heikal is arguably the most respected of all Arab
journalists. In 2003 Heikal launched his new talk show on Al Jazeera called Ma"
Heikal [With Heikal]. He said he chose Al Jazeera ahead of Al Arabiya because Al
Arabiya supported President Bush. Each week the popular series examined recent
historical events in the Middle East, in the course of which Saudi policy was

criticised.
In 2006 Al Arabiya aired a series called Ayyam al-Sayyid al-Arabi [The Days of Mr

Arab} in an apparent attempt to discredit what Heikal had said about Saudi Arabia on

Al Jazeera.

31



Saudi Arabia - Dissidents and the Media

In April 2007 Al Jazeera ran an in-depth interview with Heikal spread over two hour-
long programs in which he discussed the regional political situation and the tension
between Iran and the United States. He spoke about Iran’s nuclear energy program
and the Saudi diplomatic efforts to regulate various regional political disputes, in
particular the Mecca agreement of February 2007 that established a short-lived

Palestinian unity government between Hamas and Fatah.

Heikal criticised Saudi diplomatic efforts, led by Prince Bandar bin Sultan, former
Saudi ambassador to the United States and intimate friend of the Bush family. Heikal
rejected the idea that Iran shéuld be considered an Arab enemy and he insinuated that
Saudi efforts to resolve the Arab-Isracli conflict were undertaken in the context of

providing the United States with a fig leaf for military action against Iran.

Following Heikal’s comments the Saudi regime retaliated with a strong rebuttal in 4/-
Riyadh newspaper, which is under the control of Riyadh governor Prince Salman.
Reuters Saudi correspondent Andrew Hammeond reported that an unnamed Saudi
Journalist working for Al-Riyadh newspaper confided in him that the newspaper

editor was ordered by the newspapers owners to write the article.

The title of the A/-Riyadh editorial was gjir fi-gjir, which could be translated as “from
one hireling/hired pen, to another. The implication was that Heikal was paid to throw
mud by a channel that is in turn also paid to throw mud. Sudairy accused Heikal of
having once been one of the greatest writers in the Arab world, but now after
unsuccessfully attempting to become Saudi Arabia’s official scribe, he had found a

new patron in Qatar.

“Finally, Heikal found an opportunity to be a ‘state writer® but in a statelet with hardly
half' a million people, when this mole of a country [habbat ai-khal] Qatar made him
its clownish official spokesperson ... against the kingdom, which I can affirm does
not pay him any attention,” Sudairy wrote. “This is Heikal - pay him and he’ll say
anything ... It’s difficult to accept any information from a hired pen who has not been
deterred by the fact that he is now eighty years old. And what makes it worse is that

he is a hired pen working for another hired pen.”

32



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Two regular columnists in another Prince Salman-controlled newspaper, Asharq al-
Awsat, also laid into Heikal. Egyptian columnist Mamoun Fandy accused him of
arrogance for attacking the Saudi sponsored “Arab peace initiative” and for describing
Egypt’s President Hosni Mubarak - a close Saudi ally - of “living in a world of

fantasy” in the Sinai tourist resort of Sharm al-Sheikh.

Fandy mocked Heikal’s attack on Saudi diplomatic envoy Prince Bandar, writing: “If
a camel’s leg went lame in Never-Never Land, he [Heikal] would say Prince Bandar

bin Sultan was behind it.”

In his Al Jazeera appearance Heikal had claimed that he had taken former U.S.
Secretary of State William Rodgers into his bathroom for secret conversations that
could not be picked up by surveillance. Playing on the double meaning of the phrase
al-‘ada al-sirriyya (literally, “secret habit” but also a euphemism for masturbation)
Fandy wrote: “Heikal practiced the same ‘secret habit’ on his farm at Birgash
whenever he wanted to discuss confidential affairs, as he told Al Jazeera, since the

Israel Academic Bureau is located in the floor below his apartment in Cairo.”

Lebanese columnist Samir Atallah also attacked Heikal in another picce published in
Asharq al-Awsat. “We don’t know how long Heikal will continue writing history
from one perspective, repeating the same thing and the same conviction, forgetting
that he has a special responsibility since he is not an ordinary historian or journalist
but a political and ideological figure from a critical period during the nation’s
history,” he wrote. In the last paragraph it transpired that Attallah was in fact writing

to refute Heikal’s criticism of Saudi Arabia.

“Saudi Arabia entered into conflicts with Nasserist Egypt on its own borders, not the
borders of Egypt, and in its own cities not those of Egypt. As for Egypt’s wars with
Israel, Saudi Arabia joined them alongside Egypt in a manner that no one understands
more than Heikal. Saudi Arabia also helped Egypt in its war of attrition, militarily and

economically,”

33



Saudi Arabia - Dissidents and the Media

This incident clearly demonstrates the power of the Saudi media to respond to
criticism, its intolerance to eriticism, and its use of non-Saudi writers - co-opted

liberal intelligentsia - to deliver the counterpunches.
14. SAUDI ATTITUDES TOWARDS DISSIDENTS

Saudi Arabia is highly intolerant of reformists, pro-democracy activists, dissidents

and any other opponents of the regime.

Unfair Trials

Detainees in Saudi Arabia are commonly the victims of systematic and multiple
violations of due process and fair trial rights. Often they are not informed of the crime
of which they have been accused or the evidence against them. Frequently they have
no access to a lawyer and face excessive delays in having their case heard. At trial
they often cannot examine witnesses or evidence or even present a defense.
Sometimes detainees are held for several years without trial. Solitary confinement for
extended periods, without family visits or access to lawyers is also commonplace.

Torture and ill-treatment during interrogation is widely reported.

In particular the religious police are known to abuse their power and beat detainees,
sometimes to death. They rarely face trial. In 2006 Human Rights Watch found
numerous allegations of ill-treatment and torture in al-Ha’ir prison, and in May 2007 a
video showing torture there appeared on the internet. Prisoners in Najran, Buraiman,

Ruwais, Dammam, al-Hasa, and Buraida prisons have also alleged abuse,

Saudi judges commonly sentence defendants to thousands of lashes, often carried out
in public. On one occasion in October 2007 the Saudi Okaz newspaper reported that a
court had sentenced two men to 7,000 lashes for “sodomy™. Executions by sword also

take place and persons as young as 13 can be put to death.

Kidnapping Dissidents

Saudi dissidents live in fear of being kidnapped and forcibly repatriated to Saudi
Arabia. In 1994 two Saudi diplomats went into hiding in the United States, one from

the Saudi consulate in Houston, the other from the Saudi mission at the United

34



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Nations in New York. Both sought political asylum, claiming harassment by the Saudi

government.

"I join my voice to the increasing number of moderate academics from our great
nation who are no longer able to tolerate the breaches of basic human rights, including
the right to freedom of expression and political association, by the present regime in
the kingdom of Saudi Arabia," said the absconded second secretary at the consulate in

Houston, Ahmed al Zahrany.

The UN. envoy Mohammed al Khilewi said that shortly after he denounced the Saudi
regime he received a phone call from the Saudi ambassador in Washington, Prince
Bandar ibn Sultan, who asked him to come to a private suite at the Watergate Hotel in

Washington. Prince Bandar offered to convey him there by private jet,

"Based upon my experience, 1 understood this to be an attempt to kidnap me and
return me to Saudi Arabia for the treatment accorded to vocal opponents of the

regime," Khilewi said in a statement after he went into hiding,

In January 2004 the MIRA website detailed the kidnap of the Saudi king's nephew
Prince Sultan. According to the website Prince Sultan Bin-Turki Bin-Abd-al-Aziz had
lived outside Saudi Arabia for some time, before being kidnapped in Geneva in June

2003 after speaking out about high-level corruption in Saudi Arabia.

The website reported that the Prince was sedated before being taken aboard a Boeing
747 aircraft by a gang of masked men. The following is a translation of the report,
originally published in Arabic on 31 December 2003, entitled "Details published for
the first time: the complete story of the kidnapping of Prince Sultan Bin-Turki Bin-
Abd-al-Aziz".

In the middle of last June, Prince Sultan Bin-Turki Bin-Abd-al-Aziz
disappeared in Geneva after he Jaunched a campaign in which he eriticized the
financial and administrative corruption in Saudi Arabia and after he promised
to hold a special seminar about corruption in the Defence Ministry. The

circumstances of the disappearance of the prince were kept very secret. First,

35



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

there were rumours that the prince had reached an understanding with the
officials to return home and accept a tempting financial offer. However,
reports began spreading later about a complex kidnapping operation in whose
planning and execution several princes and officials were involved. A few
days later, it became clear that the prince was in a coma in the intensive care
unit of the King Faysal Hospital in Riyadh. Then, there were reports that he
came out of his coma, his health relatively improved, and was moved to his

house and placed under house arrest and strong guard.

After it gathered all the details about the kidnapping operation from
intelligence and diplomatic sources and from sources within the ruling family,
besides the special connections of Sharif Abd-al-Aziz al-Shanbari, the
Movement for Islamic Reform decided that the public should know the
complete details of this operation. The following are the details and our

comments and analysis:

Why now

The sons of Abd-al-Aziz, particularly Princes Sultan and Nayif, thought that
the first statements by Prince Sultan Bin-Turki about one year ago were just an
expression of anger that can be contained easily either by financial means or
through the special influence of the ruling family. However, Prince Sultan
Bin-Turki continued to make similar statements and began planning for a
long-term activity to expose the financial and administrative corruption and
the chaotic decision-making of the ruling family. Being a member of the
family and close to some leading members, he bad many documents to help
him achieve his purpose. However, the information that really angered his
uncles was his attempt to contact some credible key figures in the reform
movement, which has significant public support, and then his remarks in some
circles about his demand for political participation, accountability,
transparency, and reform of the judiciary. His uncles thought that this

development was devastating to them unless they nipped it in the bud.

Conspiracy to exploit diplomatic facilities

36



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

The planners of the kidnapping of Prince Sultan thought that the enormous
facilities provided in Switzerland for the Saudi government during the visit of
Prince Abdallah to attend the meeting of the eight countries in June provided a
unique opportunity to carry out the kidnapping operation. The Swiss
authorities provided facilities for the ruling family to bring in and take out any
supplies, including weapons and medicines. Royal aircraft landed in Geneva
and took off regularly carrying people and equipment without any examination
by the Swiss authorities. The Saudi government provided assurances to the

Swiss authorities that it would not misuse these facilities.

Large aircraft designated for this mission

To carry out the mission successfully, a Boeing 747 medical evacuation
aircraft named India Fox was sent to transport the prince after sedating him.
The aircraft arrived at Geneva airport a few days before the kidnapping
operation, and it was always in a state of readiness. Another aircraft was sent
to carry the personal effects, papers, files, and documents of the prince, which
were later confiscated from the hotel and taken to Riyadh. It is worth
mentioning that these aircraft were officially registered in Switzerland as part
of the entourage of Prince Abd-al-Aziz Bin-Fahd, who was on visit to

Switzerland at the time.

Islamic affairs minister inaugurates the kidnapping project

On Thursday, 5 June 2003, corresponding to 5 Rabi al-Thani 1424 AH, Prince
Sultan unexpectedly received a request for a visit by Shaykh Salih Al al-
Shaykh, the minister for Islamic Affairs. The minister visited Prince Sultan
and talked to him at length about the need for him to stop what he is doing.
Shaykh Salih Al al-Shaykh told him that he was coming to him as a mediator
with guarantees that if he returned home and gave up what he is doing, he will
not be harmed. Shaykh Salih, the minister for Islamic Affairs, paid a second
visit to the prince, but the purpose of this visit was not to persuade him to stop
what he is doing, but to win the friendship and confidence of the prince in
preparation for what would happen later. Shaykh Salih also tried to convince
Prince Sultan to accept a visit by Prince Abd-al-Aziz Bin-Fahd to make further

preparations.

37



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Abd-al-Aziz Bin-Fahd reassures Prince Sultan

Shaykh Salih al-Shaykh succeeded in arranging the visit, and Prince Sultan
agreed to receive Prince Abd-al-Aziz Bin-Fahd who visited him twice. The
first was on 10 and the second was on 11 June. The two visits were for the
same purpose - to calm the prince and invite him to the palace of King Fahd in
Geneva to continue the discussion about the reconciliation issue. The
invitation to King Fahd's palace was presented as a gesture of appreciation for
Prince Sultan. Prince Sultan was led to understand that other people were

invited to the palace to remove his suspicion and fear.

Followers of the prince penetrated

Meanwhile, the Saudi intelligence services succeeded in penetrating some of
the associates of the prince, including his very close servant and the man in
charge of the telephone exchange of the prince's wing in the Intercontinental
Hotel, the receptionist, and perhaps a number of his guards. The most
important result of this penetration was giving him some kind of medicine that
causes him to become reckless and gives him self-confidence and
encouragement to take risks. This perhaps was the reason that he agreed to go
to the palace of King Fahd despite the advice of his aides not to go. The
telephone exchange employee also succeeded in foiling communications from

sympathizers who called to persuade the prince not to leave the hotel.

In King Fahd's palace in Geneva

On the morning of Thursday, 12 June, corresponding to 12 Rabi al-Thani,
Prince Sultan went to the palace of King Fahd accompanied by his security
guards, driver and other escorts. After arriving at the palace, he entered, and
everything seemed completely normal. His security guards were allowed to
enter the palace and stay in a lounge near the car park. This is a routine
procedure for all those who enter the palace. To reassure Prince Sultan even
more, the meeting was held at the swimming pool hall where the security
guards could see all the attendants from afar and hear any appeals for help.
Prince Abd-al-Aziz, Islamic Affairs Minister Shaykh Salih Al al-Shaykh, and

several princes, senior royal court officials, cabinet members and Saudi

38



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

embassy staff members were present at the breakfast banquet. It was clear that
gathering this large number of officials was meant to reassure Prince Sultan
that everything was extremely normal and this was a meeting of love,
frankness, goodwill and serious dialogue to discuss the future of the country.
The discussions were indeed about these issues and the need to stop the waste
of public funds, hold the officials who waste public funds to account, and
control the financial and administration chaos. Prince Abd-al-Aziz

complimented Prince Sultan about his seriousness in discussing these issues.

From the swimming pool session to the office of King Fahd

Alfter a breakfast that lasted an hour during which Prince Abd-al-Aziz Bin-
Fahd felt that Prince Sultan Bin-Turki trusted him and his invitation, and on
the pretext that the many guests needed to talk in private, he asked him to go
with him inside the palace for more serious and private talks. Prince Sultan did
not hesitate for two reasons. The first was because he was under the influence
of the self-confidence boosting drug. The second was because he saw that
matters were very normal and there was no hostile behaviour or evidence of
bad intentions. Prince Sultan later said to some of his visitors that he thought it
would be difficult for Abd-al-Aziz Bin-Fahd, who talked about his father with
admiration and respect, to use his father's palace in a crime against one of his
cousins. The three (Abd-al-Aziz Bin-Fahd, Sultan Bin-Turki, and Salih Al al-
Shaykh) proceeded to one of the halls in the palace. Prince Abd-al-Aziz then
said that these halls are large and it would be better for intimacy and
understanding to move to the office of King Fahd, which is equipped with
facilities for semi-private meetings. They went there and the discussion began
taking a more serious nature. Prince Sultan felt relaxed and reassured,

particularly as he went to the bathroom and returned without any problems.

The Ninja in the king's office

Suddenly, someone came to inform Prince Abd-al-Aziz that he is wanted on
the telephone. He apologized politely for the interruption and left the office to
answer the telephone call. A few minutes later, Islamic Affairs Minister
Shaykh Salih Al al-Shaykh wanted to go to the bathroom and lefl the office,

too. Prince Sultan remained alone in the office, self-confident, talking to

39



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

himself about the results of the understanding he would reach with those two
serious good persons. While deep in thought, a door different from the
ordinary door of the office opened and five large-bodied men masked like the
Ninjas stormed the room in a terrifying way, hitting at the tables in front of the
prince. Then all of them attacked him, held all parts of his body and placed a
large piece of cloth on his face. They warned him not to resist and not to try to
call for help. The prince then felt a blow to the back of his head, which
rendered him unconscious. He woke up weeks later in the King Faysal

Hospital,

A special clinic in the bedroom

The choice of the king's office was not coincidental, The reason is that this
wing of the palace had something similar to a mini hospital with all the
facilities for anaesthesia and surgery, and this is what the kidnappers of the
prince needed. Immediately after the blow to the back of his head, which made
him lose his consciousness, the prince was moved to the anaesthesia room. A
special team administered an anaesthetic to him in preparation for transferring

him to the evacuation aircraft where another team would take over.

On board the aircraft

The kidnapped prince was moved to the medical evacuation aircraft (India
Fox). A team of investigators and special mission agents transferred him from
the palace of King Fahd to the aircraft in his capacity as a palace resident who
suffered a health problem. A team was waiting for him in the aircraft led by Dr
Sulayman al-Husayni, the director of the intensive care unit at the King Faysal
Hospital. The doctor was summoned to come directly from the hospital at the
request of Prince Nayif. He was not informed about the identity of the patient,
but told that one of the princes was sick and needs to be evacuated on the
medical evacuation aircraft while under sedation. While the aircraft was in the
air, the prince suffered serious complications because he was given the
anaesthesia immediately after he ate breakfast, causing the food to reverse to
his lungs and damage them. The effects of this damage remained even after

the prince regained his consciousness. The fact that the prince suffers from

40



Saudi Arabia —- Dissidents and the Media

overweight, high blood pressure, and other health problems compounded the

problem.

The ambassador confiscates the prince's clothes and files from the hotel

After the kidnappers made sure that the kidnapping operation had succeeded,
Saudi Ambassador to Switzerland Habib Shahin went to the Intercontinental
Hotel and talked to the hotel manager. He claimed that Prince Sultan
authorized him to collect all his clothes, papers, documents and everything
else and settle his account in the hotel because he was sick and decided to
return home. Because the ambassador came 1o the hotel in the name of the
state, the hotel management did not think that the ambassador was engaged in
a fraudulent operation. Some people say that the hotel management
deliberately did not bother to check because it wanted to satisfy the Saudi
government more than protect its credibility. After confiscating the clothes
and documents of the prince, they were sent to Riyadh on board a special
aircraft under the supervision of the investigations department and placed in

the custody of Prince Nayif.

Clamour in the family while the prince was on the aeroplane

Following these complications, Princes Abdallah, Sultan, Nayif, and Abd-al-
Aziz Bin-Fahd were afraid that something bad would happen to him and they
would get in trouble with his father and brothers, who would demand revenge.
They gave his father and brothers a distorted story before he arrived in Riyadh.
They admitted that he was sedated and in an unstable condition. They said that
he is being taken to a special hospital attached to the Al-Ha'ir Prison. His
father insisted that he be taken to the King Faysal Hospital and put in the best
department there, and if he died, something bad would happen. Indeed, it was
decided to move the prince to the intensive care unit of the royal wing of the

King Faysal Hospital.

At the hospital
The aeroplane landed at the Riyadh Air Base, which was full of investigation
and special mission agents. The prince was quickly moved to the intensive

care unity of the royal wing of the King Faysal Hospital in Riyadh. The

41



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

number of care-givers supervising the treatment of the prince was very
limited. No person was allowed to enter the unit without permission. The royal

wing, anyhow, is constantly under strong security guard.

On arrival

The medical complications increased after the arrival of the prince. It became
clear that his two lungs were damaged, there was a drop in the function of his
organs and there was general blood poisoning. The doctors faced extreme
difficulty in stabilizing his condition because of his bad medical situation
before and his extreme overweight. The doctors were unable to remove the
artificial respirator and the prince remained in a coma for 10 days. During the
first five days, he was in a very critical condition. After waking up from his
coma and after the doctors removed the artificial respirator, the prince
remained unable to move or speak for several days. He needed more than one
month to regain his memory, consciousness and ability to move. During this
period, no-one was allowed to visit him, except Princes Salman and Ahmad,
the sons of Abd-al-Aziz, on the pretext that they were not involved in the
kidnapping operation. His brothers, the sons of Turki Bin-Abd-al-Aziz were
also allowed to visit him. Almost one month after he came out of his coma or

about two months after his arrival, he was allowed to get out of the hospital.

House arrest and siege

After his condition improved and allowed him to leave the hospital, Prince
Sultan was taken to a house he owned near the Lexus housing complex in Al-
Muruj neighbourhood of Riyadh. He was under strong guard there, and no-one
was allowed to enter the house, except his brothers from the Al-Turki family.
Everyone coming in was searched so he would not use any means of
communication. Furthermore, the house did not have any telephone service at
the time and was like a prison. During this period, the prince suffered medical
relapses, repeated rise in temperature, and an increase in his weight because of
the large quantity of cortisone he received. His mind and memory remained
confused and disturbed, and he was unable to regain his full mental capacity

until the end of Ramadan.

42



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

Who is the decision-maker?

The person who was the most enthusiastic about the kidnapping decision was
Prince Sultan Bin-Abd-al-Aziz. The main campaign of the kidnapped prince
was directed against him, because of the strategic stockpile project. However,
Princes Abdallah and Nayif had also approved the crime. Prince Nayif
oversaw the operation in coordination with the intelligence service. Prince
Abd-al-Aziz Bin-Fahd was one of the persons accused in the kidnapping
operation and in fact personally participated in carrying it out. He exploited
his relationship with Islamic Affairs Minister Shaykh Salih Al al-Shaykh, as a

religious leader, to trick the kidnapped prince.

Sultan says Abdallah ordered it

In tracing the way in which the kidnapping of the prince was communicated to
Prince Turki and his sons, it became clear that the two sides of the family
wanted to exploit the kidnapping of the prince to hit at each other. They also
wanted to end the embarrassment caused to them by the activity of the prince.
Princes Sultan, Nayif, Abd-al-Aziz Bin-Fahd, and the other members of Al
Fahd ‘(the Al-Sudayriyin) suggested to the sons of Turki that the person
responsible for the kidnapping was Prince Abdallah. They said that Prince
Abdallah was extremely annoyed by the statements of Prince Sultan linking
him to Rafiq al-Hariri and the manipulations of Rafiq al-Hariri. Prince Sultan
also talked about the donation made to Lebanon following Abdallah's tour of
the poor neighbourhoods, thus disturbing Prince Abdallah's steps. The purpose
of Princes Sultan and Nayif was to provoke the Al Turki to take revenge on
Prince Abdallah for their brother just as Faysal Bin-Musa'id did with King
Faysal in avenging his brother Khalid.

Abdallah says it was Sultan's crime

Prince Abdallah, however, communicated to Al Turki clearly that he did not
know anything about it and that Sultan and Nayif acted on their own initiative
and that he was unhappy, but he did not wish to intervene for fear of strife.
The purpose of Abdallah was to convince the Al Turki to take revenge against

the two. He wished that Sultan Bin-Turki would die so that Turki and his clan

43



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

would act against Sultan and Nayif and demand the blood of Abd-al-Aziz Bin-

Fahd as the person whose actions led to the death of Turki's son.

The position of the Swiss authorities

Perhaps the Swiss authorities did not know in advance and perhaps they were
not part of the plot, but they definitely knew the details after the kidnapping
took place. Nevertheless, they looked the other way as if nothing had
happened because of the enormous benefits they gain from the activities of the
Al Sa'ud in Switzerland. Some details of this case were leaked to the
opposition parties, which reportedly tried to collect the remaining details to
use them as basis for criticizing the current government. Some Swiss
journalists coniacted the Movement for Islamic Reform, before it collected all

these details, to ask what really happened.

The United States is angry

According to informed sources in the ruling family, the family was strongly
reprimanded by the Americans, who regarded this operation as a form of
terrorism. They told the Saudi government that it was lucky that the operation
took place secretly. Otherwise, the American government would have taken a
public position in considering the operation as a terrorist crime. The American
government would also have faced extreme embarrassment because of its
close cooperation with the Saudi government in the war on terrorism. It is
believed that the American government had made some gains by blackmailing

the Saudi government in this respect.

The experiment fails with Dr Sa'd al-Fagih

The regime, in general, and Prince Abd-al-Aziz Bin-Fahd, in particular, felt
confident after the success of the operation. The Al Sa'ud thought they could
repeat the operation with Dr Sa'd al-Fagih in London. Prince Abd-al-Aziz left
for London with his aeroplane and mercenaries following complete
coordination with Princes Nayif and Sultan and the intelligence service. The
plan was amended in London because the circumstances and facilities were
different from those in Geneva. The plan was to take advantage of the

departure of Abd-al-Aziz Bin-Fahd to bring Al-Fagih on a wheelchair semi-

44



Saudi Arabia - Dissidents and the Media

semiconscious as if he were one of the drunken escorts - and there are many of
them. The workers at Heathrow airport had become used to seeing them.
However, unfortunately for Abd-al-Aziz and his uncles, the attempt failed

from the beginning and produced an opposite result, praise be to God.

Britain follows the case at the beginning and protests at the end

Britain followed the case with extreme caution and expressed to the Saudi
government its concern, but it did not have the ability or the influence to
reprimand the Saudi government as the Americans did. However, after the
failure of the attempt to kidnap Dr Al-Fagih and after the British discovered
that members of the ruling family were behind this operation, Britain took a
firmer position on this matter. Britain told the Saudi government that
irrespective of the good relations and the volume of trade with it, Britain

would never tolerate the use of political violence on its territory.
15. DR. SA’AD AL-FAGIH

Dr al Fagih is a key Saudi dissident, detested by the Saudi regime. The Kingdom
takes his activity very seriously even though they admit that by singling him out, they
risk increasing his popularity. Ferej Alowedi, deputy head of mission of the Saudi
Embassy in London has in the past compared Dr. al-Fagih to a tiny mosquito that can

cause massive damage by spreading malaria.

"One little mosquito carries the disease. And that's the way we look at al-Fagih. He's

Just one little insect, but he can do great damage," he said in July 2004.

Saudi officials admit they have been monitoring al-Fagih's activities ever since he left
Riyadh. They contend he has been involved in numerous illegal activities, collecting
money for terrorist causes and inciting violence. They keep tapes and transcripts of
his Islah broadcasts and material from his Web site, saying he has urged listeners to
take revenge for alleged crimes against dissidents by assassinating members of the
royal family, including Crown Prince Abdullah and Prince Nayef, the interior

minister. British officials have reviewed dossiers received from the Saudis concerning

45



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

al-Fagih's activities but say that so far they have seen no evidence that would merit his

arrest.

The Saudi embassy in London has expressed confidence that Dr. al-Fagih will one
day be extradited to Saudi Arabia. In December 2004 Jamal Khashoggi, media adviser
at the Saudi embassy in London said "We are confident that (Saad) al-Fagih will
eventually be extradited to Saudi Arabia." "There is enough evidence to tie him down

to al Qaeda attacks in the kingdom,"

A British Foreign Office spokeswoman commented: "We have long been following
Saad al-Fagih's activities and there have been some clear Saudi concerns about him,
but in terms of what we can do, and why we haven't taken action earlier, we can only

act in Britain when UK law is violated".

For his part Dr. al-Fagih believes that he is being constantly watched by various
intelligence services and has alleged that in the past Saudi intelligence has
deliberately tried to discredit or incriminate him by posting al-Qaida statements on the
MIRA website. He claims that wishes to change the situation in Saudi Arabia without

bloodshed.

Dr. al-Fagih refuses to reveal the identity of his backers or say from where he receives
his funding. "Much of the money comes from sympathetic individuals,” he has said.
"We are keen for money that is politically, legally and religiously clean. In this

dangerous world it's very dangerous to give any details.”

In June 2003 Dr Fagih suffered a broken rib and leg injuries when two men arrived at
his home claiming to be plumbers before attacking him at his London home. When he
opened the door, he was sprayed with gas before the men tried to drag him outside.
Dr. al-Fagih said that he called for help and fended the attackers off with a small
stool. The men fled after knifing him in the leg. British authorities say two men were

later arrested for assault but the charges were dismissed.

Dr. al-Fagih said that after the incident British officials told him that they had issued a

strong warning to the Saudi Embassy, but that he still did feel secure. Dr. al-Fagih has

46



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

alleged that this was a kidnap attempt instigated by "one of the senior princes" in

Saudi Arabia. The Saudi embassy denied any government involvement.

Blacklisting Dr al-Fagih

In July 2005 the U.N. Security Council ordered governments to freeze the assets of
the Movement for Islamic Reform in Arabia following accusations that it was linked
to al Qaeda. Britain, backed by the United States and Saudi Arabia, proposed adding
the group's name to the council's list of organizations linked to the Taliban, Osama bin
Laden or his al Qaeda network. A council committee approved the proposal days after

Washington added the group to its own compilation of such organizations.

This system was established to pursue alleged terrorists and their accomplices, but it
can also be used by governments to avoid due process and punish people without a
trial. It is open to abuse by governments who wish to frame dissidents simply because

they are disfavoured by the regime.

The United Nations Security Council did not explain why Dr. Saad al-Fagih had been
put on the blacklist. Adding someone to this list involves no court process, nor is it
debated by the council’'s member states. A government simply submits a name to the
Security Council's 1267 committee, which circulates it among the 15 council
members, along with supporting details and silence is considered consent. There are
no formal standards of evidence required for designation and people on the list have
no right to present exculpatory evidence to Security Council members, nor do they

have any right of appeal.

Once on the blacklist you can be stripped of your assets and your international-travel
rights without so much as a hearing, let alone a trial or appeal. You cannot apply to be
de-listed - only a government can do that on your behalf. Few people have been de-

listed.
In Dr. al-Fagih’s case, the first he learnt of his blacklisting was from the British

foreign office. His name had been put forward by Saudi Arabia, which alleged that in

2003 he received $1 million from a man who later confessed to plotting the

47



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

assassination of the Saudi crown prince, according to the Treasury Department. Dr.

Fagih has denied involvement in the alleged plot.

Dr. al-Fagih is now in an uncertain legal zone. He lives in the UK, where he has never
been charged with a crime. Saudi Arabia has accused him of complicity in an
attempted assassination and of helping to buy the satellite phone Osama bin Laden
used to direct embassy bombings. He cannot be extradited to Saudi Arabia from the
UK or from other European Union countries as he would face the death penalty.
According to a U.S. Treasury Department statement Dr. al-Fagih’s designation on the
U.N. list "is a critical parl of the international campaign to counter terrorism." But if
there was substance to any of these allegations the question arises, why has he not

been charged?

In 2006 the Council of Europe ruled that the 1267 process does not comply with
Europe's convention on human rights because it provides no protection against
arbitrary decisions, because it contains no mechanism to review the accuracy of
allegations governments make, and because those targeted have no recourse against
national governments which can simply say they are bound to follow the dictates of

the Security Council.
16. OTHER DISSIDENTS

At any one time there are hundreds or thousands of dissidents and activists in jail in
Saudi Arabia, often in murky legal circumstances. The number of cases is too large to

list here in full detail but examples follow.

In March 2004, Saudi authorities arrested 13 people in several cities for circulating a
petition calling for a constitutional monarchy with an elected parliament and
signalling their intent to form an independent human rights organization. In 2005
three prominent reformist intellectuals were senienced to seven years for sowing

dissent and challenging the royal family.

In January 2005 the Saudi Arab News web site reported that a court in Jedda had

sentenced 15 people, including a Saudi woman, to prison terms and lashing for taking

48



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

part in an illegal demonstration arranged by Dr. al-Fagih. The state prosecutor
objected to the sentences, saying they were too lenient. There was confusion at the
court proceedings as some defendants retracted their confessions when brought before
the judge. Some pleaded not guilty saying they were unaware of the consequences of
taking part in an illegal gathering. Others alleged they were onlookers who had simply

come to see what was going on.

In March 2005 a Saudi dissident named Dr Sa'id Bin-Mubarak al-Zu'ayr was
evacuated from his cell in the Al-Hayir Prison to hospital, following a serious
deterioration in his health. Saudi authorities had arrested Shaykh Al-Zu'ayr following
a statement he made to Al-Jazeera. Zu'ayr has been on a hunger strike for two and a

half months, in protest at being prevented from appointing a lawyer to defend himself.

In 2006 10 men were arrested for allegedly collecting donations to fund terrorism. A
lawyer for some of the men said they were reform activists. Nine remain in indefinite
detention with no charges pressed. Some are in solitary confinement. In late 2006 the
government banished journalist Qinan al-Ghamdi for an article lamenting the slow

implementation of reforms.

In June 2007 the Ministry of Education expelled a Shia girl from school for insulting
the Prophet Muhammad’s companions. Also in 2007 the Saudi government’s National
Dialogue platform barred Ibrahim al-Mugaiteeb, president of the still unlicensed NGO
Human Rights First in Saudi Arabia, from participating in its online forum because it

was “a non-registered society.”

In July 2007 Saudi secret police arrested five women peacefully demonstrating for the
release or trial of their relatives who had been detained for over two years without
trial. Human rights activist Muhammad al-Bajadi remains detained. In October 2007
Matrook al-Faleh alleged that secret police tried to run his vehicle off the road after he

publicized these rights violations.

In November 2007 a court jailed two critics of the government, Abdullah al-Hamid

and his brother [sa al-Hamed, to six months in jail for encouraging women to stage

49



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

protests over the detention of some 3,000 men in the government's effort to crush al

Qaeda militants.

In December 2007 Saudi blogger Fouad Farhan was detained on charges of violating

security regulations after running an online campaign against detentions of dissidents.

Other Blacklisted Dissidents

Besides Dr. al-Fagih the UN. blacklist includes many Afghans, three Britons, two
Germans, five Saudi Arabians, at least one U.S. citizen, plus dozens more Tunisians,

Moroccans, Egyptians and other individuals of indeterminate nationality.

In 2005 a court in Hamburg found a former roommate of three Sept. 11 pilots,
Abdelghani Mzoudi, not guilty on all charges of logistical support for those hijack
attacks. Despite his acquittal, Mr. Mzoudi, a Moroccan, remains sanctioned under

1267 for his alleged support of al Qaeda.

German citizen Mamoun Darkazanli was designated under 1267 in October 2001,
Like Dr al-Fagih he has never been convicted of a crime, but was left destitute after
banking restrictions made it impossible for him to run his import-export business. He

survives on welfare payments authorized by the Security Council.
17. DISSIDENT POLITICAL RHETORIC

It is common for Saudi dissidents to claim responsibility for all kinds of issues that
might embarrass the Saudi government regardiess of whether in fact this is actually
accurate. Dissidents Dr al-Fagih, Kassab al-Utaybi and Muhammad al-Mas'ari have

all in the past made wild claims.

Dr al-Fagih frequently claims that Saudi Arabia is on the verge of collapse, that
conflict within the royal family and a looming economic crisis are about to tear the
country apart, and that the next few months will be crucial. Callers and guests to his

programme reinforce these messages.

50



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

According to a report published by on the Saudi newspaper Al-Watan website on 17
June 2006, Dr. al-Fagih uses all kinds of elaborate ruses and theatrical ploys to

pretend to his audience that he is more influential than he really is.

Nasir Bin Muhammad Al-Mas’ari , a former follower of Dr. al-Fagih, was a Saudi
dissident who was jailed for more than seven months in the Saudi Arabia - including
20 days in solitary confinement - before being released upon the orders of Prince

Muhammad Bin Nayif, the assistant interior minister, in exchange for court testimony.

Nasir Al-Mas’ari told the 4/-Watan website that during the seven years he worked for
al-Fagih he routinely misguided listeners to Dr. al-Fagih’s Al-Islah [Reform] radio

station,

Al-Mas’ari said that he started working with Dr. al-Fagih while he was in Saudi
Arabia, writing inflammatory statements to be posted on Saudi Internet forums. Then
in 1998 he began to co-host radio programmes with Al-Fagih under the code-name
"Nasim [Breeze] 2000. The programmes were broadcast every Monday by radio and

by the Internet via "Pal Talk".

In the interview Al-Mas’ari , a relative of better-known Saudi dissident Muhammad
al-Mas'ari, said that Dr. al-Fagih used to turn down any interlocutor with whom he
held a debate via Pal Talk unless he was sure that the person was poorly educated. Al-
Mas'ari claimed that Al-Fagih wanted to show listeners that defenders of the kingdom
were all ignorant. Al-Mas'ari claimed that the information presented by Dr. al-Fagih
in his interviews came from people inside the kingdom and that everyone involved in
producing the show, including the contributors, knew that the information being

broadcast was false.

Nasir al-Mas'ari said that as he became more involved with Dr. Al-Fagih they
contacted one another more often in secret online chat rooms. Together with two or
three other Saudi dissidents, including one named Badawi Fahim, Al-Mas’ari said

they planned theatrical scenarios for broadcast on the radio.

51



Saudi Arabia — Dissidents and the Media

“Sa'd al-Fagih authorized me to work in the "Al-Fagih radio station" as soon as this
radio station was established. [ used different names and changed my voice; Sa'd al-

Fagih exploited my talent in imitating different voices,” Al-Mas’ari said.

“One funny incident 1 recall was the day when Sa'd al-Fagih called on the
Saudi people to stage demonstrations. I was inside my home then but I
appeared on the radio, pretending that | was covering the events live from the
field. The listeners did not know that I was inside my house in Al-Suwaydi
neighbourhood but Al-Fagih knew. 1 broadcast on the radio that the streets of
Riyadh were blocked with thousands of demonstrators who had responded to
Al-Fagih's call. Another trick we once used was when we introduced a woman
on one of Al-Fagih's shows as an opponent of Al-Fagih's ideology. We gave
the woman the name of "Jawahir Al Sa'ud" and we made her say on the air, "I
swear by God that I am going to make them cut off your electricity.” The truth
is that this woman was the daughter of one of Al-Fagih's supporters who is
known very well. Through such misleading chats, Al-Fagih is trying to

fabricate an unsound relationship between the royal family and the people.”

Al-Mas’art added: “On one occasion, Al-Fagih and I and two others met on
Pal Talk to plan a play whose scenario was invented by Al-Fagih himself, and
he distributed the roles to us. Al-Fagih turned to me and said: "Nasim 2000,
you come in under a new name and with a different voice and using the
common dialect. You pretend to be one of my opponents and that you wish to
engage me in a debate via radio in which you defend the Saudi government
and show ignorance. Al-Fagih often refers to this technique to demonstrate the

ignorance of the government's supporters.”

In the article Nasir Al-Mas’ari expressed regret that he had helped Dr. Al-Fagih

mislead lisieners.

52



